Fatale Furylax emerge come una figura visionaria e poliedrica nella scena musicale contemporanea, incarnando un'energia di resistenza e rinnovamento culturale.
Con la sua iniziativa "Delphæ," Furylax esplora i margini dell'industria musicale, offrendo una piattaforma necessaria per voci storicamente marginalizzate. Questo progetto non è solo una collezione musicale, ma un atto di rivolta e celebrazione della diversità, una chiamata all'azione per un settore spesso dominato da una prospettiva omogenea.
La nascita di "Delphæ" è il risultato di un percorso consapevole e appassionato, maturato durante l'evoluzione della sua pratica come DJ. La constatazione della predominanza di produzioni da parte di uomini cisgender ha spinto Furylax a cercare un cambiamento radicale, non solo nelle scelte musicali ma anche nell'approccio alla curatela e alla rappresentazione. In un contesto in cui le line-up dei festival stanno lentamente evolvendo verso una maggiore parità, Furylax sottolinea l'importanza di amplificare le produzioni di donne e minoranze di genere, poiché una maggiore esposizione può tradursi in opportunità concrete per questi artisti.
La musica elettronica, per Furylax, non è solo intrattenimento ma uno strumento di espressione politica e culturale. Le sue radici nel sud della Francia, una regione con limitate opportunità di espressione culturale, hanno plasmato un approccio impegnato e militante. Trasferitasi a Parigi, ha trovato lo spazio per sviluppare pienamente la sua visione artistica, integrando il suo background come graphic designer con il ruolo di DJ e direttrice artistica. Questo percorso unico le ha permesso di coltivare una visione estetica distintiva, in cui l'immagine e la forma non sono meri strumenti di marketing, ma estensioni autentiche del suo messaggio artistico.
Welcome. "Delphæ" rappresenta un atto di resistenza culturale e un mezzo per dare visibilità a voci altrimenti marginalizzate. Come è nata l'idea di questo VA e quale messaggio speri di trasmettere?
Questa idea è maturata gradualmente nel corso dell'ultimo anno, quando ho iniziato a sviluppare la mia pratica di DJ. Mi sono subito resa conto che la maggior parte della musica che suoniamo, ascoltiamo e vediamo pubblicata su label o VA, è prodotta da uomini cisgender. C'è una vera e propria carenza di parità e di inclusività a questo livello della scena, benché negli ultimi anni ci sia stata un'evoluzione della parità nelle line-up.
Nella sua rubrica Sisterhood Collection, la DJ e produttrice Flore ha toccato un punto che trovo particolarmente pertinente: dare maggiore visibilità alle produzioni di donne e di altre minoranze di genere porterebbe a un miglioramento delle booking per questi artisti. Più le track vengono suonate, più l'artista acquista visibilità e più è probabile che venga ingaggiato. È fondamentale sensibilizzare l'opinione pubblica sull'importanza della parità da quando prepariamo le nostre playlist o podcast per i DJ, ma anche sensibilizzare le label e i curatori sulla necessità di dare voce e legittimità a quelli che spesso ne sono privi.
È con questo obiettivo che ho sviluppato il mio show sulla web radio Station Station, intitolato More Womxn In USB Keys.
Invito i DJ a prendere parte all'esercizio di mixare solo produzioni realizzate da donne e da altre minoranze di genere.
Gli obiettivi sono due: sensibilizzare sulle questioni di parità e incoraggiare un approccio diverso della musica, con una maggiore attenzione agli artisti che sono dietro le track. Oggi, ci troviamo troppo spesso in una situazione di "consumo" abusivo della musica, che mi sembra controproducente nelle lotte associate.
La serie Curated, lanciata nel 2022 dal collettivo e label De la...je l'espère, offre a tutti i residenti l'opportunità di creare una compilation. Per questo progetto, è stato naturale per me rimanere fedele ai miei obiettivi selezionando esclusivamente track di donne e artisti appartenenti a minoranze di genere.
In che modo credi che la musica elettronica possa diventare un canale potente per le voci silenziate, trasformando - passo dopo passo - il paesaggio culturale e sociale?
Credo che non dovrebbe semplicemente diventarlo, ma che lo sia già, intrinsecamente e storicamente. In origine, la musica elettronica era un mezzo di lotta e di contestazione per le minoranze razziali, di genere e le comunità LGBTQIA+. Esiste un contesto culturale, sociale e politico inscindibile dalla musica elettronica. I valori iniziali di questo movimento sono stati in qualche modo abbandonati dal momento che la musica elettronica è diventata uno strumento commerciale.
Molti si sono impossessati di questo movimento senza comprenderne i codici e la sua storia.
È fondamentale informare e sensibilizzare l'opinione pubblica, le istituzioni, i collettivi, i club, ecc. per garantire la continuità di questi valori, in modo che tutti possano esprimere le loro opinioni e far valere la loro voce.
Qual è il potenziale emotivo e rivoluzionario delle fusioni di suono e identità presenti in "Delphæ" vol.4? Raccontaci qualche brano...
Le mie influenze musicali sono molto diverse e credo che ciò si rifletta in questa compilation. Quando l'ho curata, non ho voluto chiudermi in uno stile particolare, ho preferito lasciarmi una certa libertà. Tuttavia, mi sono preoccupato di creare una certa progressione tra le diverse tracce, per dare un'evoluzione armoniosa all'insieme.
Il progetto si apre con una sublime track ambient dell'artista Rafting, No Poison. Questo titolo ci conduce in un viaggio melodico, una perfetta introduzione al resto della compilation. Su una linea similare, ma con un'atmosfera più bass & dubstep, There di Ekaliff. Per la prima volta, ha integrato le registrazioni di batteria, integrando la sua pratica strumentale con la produzione, e il risultato merita di essere ascoltato.
Tra le track più orientate al club, c'è Curiosity di Vitaline. Diversa dal suo stile abituale, esplora un'estetica più orientata verso la bass music, che funziona alla perfezione. Per la track finale, sono molto felice di includere Nyx di DalidaCarnage. Questa chiude perfettamente il viaggio musicale con una fusione di atmosfere ambient sottilmente texturizzate, con voce accattivante e una delicata fusione di suoni dub techno.
Vi invito a esplorare il resto del VA, ognuno dei brani merita un'attenzione particolare, e ringrazio ancora una volta tutti gli artisti per aver preso parte a questo progetto : Rafting, Ekaliff, Goldie B, Morté Bea, Vitaline, Rumina, Vanda Forte, Qant, Machka, DalidaCarnage.
In un mondo sempre più interconnesso ma anche frammentato, cosa ti ha trasmesso provare a costruire ponti tra diverse esperienze di vita attraverso la musica e varie iniziative?
Oggi, esiste un innegabile paradosso tra le nuove tecnologie che sembrano rendere tutto accessibile e il fatto che molte cose sembrano irraggiungibili.
È una sensazione che ho provato quando ho iniziato a lavorare nel mondo della musica elettronica. Costruendo la mia esperienza personale, sostenendo associazioni contro le violenze sessiste e sessuali, unendomi ai collettivi, organizzando eventi, mi sono gradualmente resa conto che, a dispetto dell'apparente frammentazione di questo settore, i legami si creano naturalmente quando si mettono il cuore e l'anima.
In che modo le radici nel sud della Francia hanno influenzato il tuo percorso e come bilanci il ruolo di art director, graphic designer e DJ nella carriera artistica?
Essendo di Nizza, penso che l'influenza di questa città sulle mie pratiche faccia parte di un approccio più impegnativo. Questa regione del sud della Francia, pregna di politica di destra, lascia poco spazio all'espressione culturale, associativa o artistica. Questa triste realtà ha rafforzato le mie convinzioni, portandomi a impegnarmi progressivamente nell'azione militante. È stato quando sono andata a vivere a Parigi, 6 anni fa, che ho avuto la possibilità di svilupparmi maggiormente dal punto di vista personale e artistico.
Quanto al mio ruolo di direttore artistico e di DJ, credo che l'uno abbia arricchito l'altro in modo naturale. La mia pratica artistica mi ha permesso di avere una visione precisa del mio progetto musicale, coltivandolo in modo più approfondito.
Quanto sono importanti, oggi, la forma e l’immagine in un mondo sempre più social? Spesso si rischia che il contenuto non venga apprezzato dal pubblico senza una particolare estetica…
Oggi, l'immagine è onnipresente, soprattutto nella musica. L'industria sta facendo in modo che gli artisti assumano il ruolo di "community manager" della loro carriera, amplificato dall'influenza dei social network. Personalmente, non mi sono trovata molto con questo approccio. Ho cercato un compromesso con la creazione di un contenuto che mettesse in risalto la mia pratica artistica e grafica piuttosto che la mia persona. Questo approccio mi ha permesso di trovare una convergenza tra design e musica, creando contenuti che erano veramente personali per me. Come hai detto tu, c'è il rischio che il contenuto non venga apprezzato senza una certa estetica, ma sono convinta che ci siano persone sensibili a questo approccio artistico. Credo che si debba avere fiducia e soprattutto rimanere fedeli a se stessi, questa è la cosa più importante per me.
Guardando al futuro: come immagini il club del domani in un contesto più inclusivo e rappresentativo delle minoranze?
È un tema che è al centro delle discussioni attuali nel mio circolo. In Francia, visto l'attuale contesto politico, c'è stata un'intensa azione collettiva su questi temi dalla parte delle musica elettronica, con la creazione del Front Électronique, per esempio. Queste mobilitazioni portano un po' di speranza per il futuro nella nostra comunità. È stimolante vedere che ognuno si riunisce per collaborare e riflettere su questi temi. Ad oggi, purtroppo, non esistono risposte dirette a queste sfide, ma sono state implementate o ipotizzate soluzioni che offrono un inizio promettente per un cambiamento positivo in futuro.
Oggi, è necessario ridare una dimensione politica alla nostra scena.
È imperativo fare in modo che i nostri spazi siano più sicuri, inclusivi e accessibili, ma è anche necessario una presa di coscienza collettiva e l'impegno di tutti per ottenere risultati tangibili. Grazie mille per il vostro interesse in questo progetto e per questa intervista, è stato davvero interessante rispondere a tutte queste domande.
ENGLISH VERSION
Fatale Furylax emerges as a visionary and multifaceted figure in the contemporary music scene, embodying an energy of resistance and cultural renewal.
With her initiative "Delphæ," Furylax explores the fringes of the music industry, offering a necessary platform for historically marginalized voices. This project is not just a musical collection; it is an act of rebellion and a celebration of diversity, a call to action for a sector often dominated by a homogeneous perspective.
The birth of "Delphæ" is the result of a conscious and passionate journey, matured during the evolution of her practice as a DJ. The realization of the predominance of productions by cisgender men pushed Furylax to seek radical change, not only in musical choices but also in the approach to curation and representation. In a context where festival line-ups are slowly evolving towards greater equality, Furylax emphasizes the importance of amplifying the productions of women and gender minorities, as increased exposure can translate into concrete opportunities for these artists.
For Furylax, electronic music is not merely entertainment but a tool for political and cultural expression. Her roots in the south of France, a region with limited opportunities for cultural expression, have shaped a committed and militant approach. Moving to Paris provided the space to fully develop her artistic vision, integrating her background as a graphic designer with her roles as DJ and artistic director. This unique path has allowed her to cultivate a distinctive aesthetic vision, where image and form are not mere marketing tools but authentic extensions of her artistic message.
Welcome. "Delphæ" represents an act of cultural resistance and a means of giving visibility to otherwise marginalized voices. How did the idea for this VA come about, and what message do you hope to convey?
This idea gradually matured over the past year, as I began developing my practice as a DJ. I quickly realized that most of the music we play, listen to, and see released on labels or VAs is produced by cisgender men. There is a real lack of parity and inclusivity at this level of the scene, despite an evolution towards equality in line-ups in recent years.
In her column Sisterhood Collection, DJ and producer Flore touched on a point I find particularly pertinent: increasing the visibility of productions by women and other gender minorities would lead to better booking opportunities for these artists. The more tracks are played, the more visibility the artist gains, and the more likely they are to be booked. It is essential to raise public awareness about the importance of parity when preparing our playlists or podcasts for DJs, but also to make labels and curators aware of the need to give voice and legitimacy to those who are often deprived of it.
With this goal in mind, I developed my show on the web radio Station Station, titled More Womxn In USB Keys. I invite DJs to participate in the exercise of mixing only productions made by women and other gender minorities. The objectives are twofold: to raise awareness of parity issues and to encourage a different approach to music, with greater attention to the artists behind the tracks. Today, we often find ourselves in a situation of "abusive" consumption of music, which I find counterproductive in associated struggles.
The series Curated, launched in 2022 by the collective and label De la...je l'espère, offers all residents the opportunity to create a compilation. For this project, it was natural for me to stay true to my goals by selecting only tracks by women and artists belonging to gender minorities.
How do you believe electronic music can become a powerful channel for silenced voices, gradually transforming the cultural and social landscape?
I believe it shouldn't simply become one; it already is, intrinsically and historically. Initially, electronic music was a means of struggle and protest for racial, gender, and LGBTQIA+ minorities. There is an inseparable cultural, social, and political context from electronic music. The initial values of this movement have somehow been abandoned as electronic music has become a commercial tool. Many have appropriated this movement without understanding its codes and history. It is crucial to inform and raise awareness among the public, institutions, collectives, clubs, etc., to ensure the continuity of these values, so that everyone can express their opinions and assert their voices.
What is the emotional and revolutionary potential of the sound and identity fusions present in "Delphæ" vol.4? Tell us about a few tracks...
My musical influences are very diverse, and I believe this is reflected in this compilation. When I curated it, I didn't want to confine myself to a particular style; I preferred to leave myself some freedom. However, I was careful to create a certain progression between the different tracks, to give a harmonious evolution to the whole.
The project opens with a sublime ambient track by the artist Rafting, No Poison. This title takes us on a melodic journey, a perfect introduction to the rest of the compilation. On a similar line, but with a more bass & dubstep atmosphere, There by Ekaliff. For the first time, they integrated their drum recordings, blending their instrumental practice with production, and the result is worth listening to.
Among the more club-oriented tracks, there's Curiosity by Vitaline. This track, different from their usual style, explores an aesthetic more oriented towards bass music, maintaining their style, which works perfectly. For the final track, I am very happy to include Nyx by DalidaCarnage. This track perfectly closes the musical journey with a fusion of subtly textured ambient atmospheres, captivating vocals, and a delicate fusion of dub techno sounds.
I invite you to explore the rest of the VA, each of which deserves particular attention, and I thank all the artists once again for participating in this project: Rafting, Ekaliff, Goldie B, Morté Bea, Vitaline, Rumina, Vanda Forte, Qant, Machka, DalidaCarnage.
In an increasingly interconnected but also fragmented world, what have you learned from trying to build bridges between different life experiences through music and various initiatives?
Today, there is an undeniable paradox between, on the one hand, new technologies that seem to make everything accessible and, on the other hand, the fact that many things seem unattainable. This is a feeling I experienced when I started working in electronic music. Building my personal experience, supporting associations against sexist and sexual violence, joining collectives, organizing events, etc., I gradually realized that despite the apparent fragmentation of this sector, connections are naturally created when you put your heart and soul into it.
How have your roots in the south of France influenced your path, and how do you balance the roles of art director, graphic designer, and DJ in your artistic career?
Being from Nice, I think the influence of this city on my practices is part of a more engaged approach. This region in the south of France, steeped in right-wing politics, leaves little room for cultural, associative, or artistic expression. This sad reality strengthened my convictions, gradually leading me to become more involved in militant action. It was when I moved to Paris, six years ago, that I had the opportunity to develop more personally and artistically.
As for my role as art director and DJ, I believe that one has naturally enriched the other. My artistic practice has allowed me to have a precise vision of my musical project, cultivating it more deeply.
How important are form and image today in an increasingly social world? Is there a risk that content might not be appreciated by the public without a particular aesthetic?
Today, image is omnipresent, especially in music. The industry is making artists take on the role of "community manager" of their careers, amplified by the influence of social networks. Personally, I have not felt very comfortable with this approach. I sought a compromise by creating content that highlighted my artistic and graphic practice rather than my persona. This approach allowed me to find a convergence between design and music, creating content that was truly personal to me. As you mentioned, there is a risk that this content might not be appreciated by everyone, but I am convinced that there are people sensitive to this artistic approach. I believe you must have faith and, above all, remain true to yourself; this is the most important thing for me.
Looking to the future: how do you envision the club of tomorrow in a more inclusive and representative context of minorities?
This is a topic at the heart of current discussions in my circle. In France, given the current political context, there has been intense collective action on these issues in electronic music, with the creation of Front Électronique, for example. These mobilizations bring some hope for the future in our community. It is inspiring to see everyone coming together to collaborate and reflect on these issues. Today, unfortunately, there are no direct answers to these challenges, but solutions have been implemented or hypothesized that offer a promising start for positive change in the future. It is now necessary to restore a political dimension to our scene. It is imperative to make our spaces safer, more inclusive, and accessible, but a collective awareness and commitment from everyone are also needed to achieve tangible results.
Thank you very much for your interest in this project and for this interview; it has been truly interesting to answer all these questions.
Fatale Furylax
Comments